2016: Bandung - Hotel di Bandung

Untuk penginapan di Bandung, aku booked 2 hotel berlainan iaitu Hotel Tebu dan Hotel Raffleshom.
Kali pertama menginap di hotel ni.
Di Bandung pilihan hotel sangat banyak, ikut je bujet korang berapa, lagipun hotel di sana kebanyakkan memang murah..
macam aku dan kawan-kawan jenis tak kisah pasal penginapan ni, janji bersih, ada katil yg selesa, ada toilet dah cukup. Yang penting harga mampu duduk hihi....


Hotel Tebu
Memandangkan kami sampai dah hampir malam, pukul 5 petang dah gelap...so aku pikir tak perlu guna pak supir untuk hari berkenaan.
Pak Supir hanya pick up kami di airport dan terus hantar ke hotel.
Jadi aku booked hotel yang dekat dengan factory outlet.
Sebab pikir takkan dah sampai hotel nak duduk dalam bilik je kan...rugi masa.
hasil menggoogle, hani pun booked Hotel Tebu di Jalan Matadinata (Jalan Riau).
lokasi hotel ni memang dekat sangat dengan FO, jalan kaki 5 minit je...
memang strategik...

Booked dekat Agoda dengan harga RM 116.34 utk 1 malam...

keadaan hotel bersih, layanan staff pun ok...
kami ambil bilik standard, keluasan  agak kecil sedikit tapi masih selesa..
hotel tebu ni boleh dikatakan baru juga..
wifi dapat sampai dalam bilik....laju juga...
masa check in ada welcome drink air tebu depan kaunter :)

lepas setel urusan check in, kami masuk bilik dan rehat kejap...
fo tutup pukul 9-10 malam camtu, so kami ada la masa 2-3 jam untuk window shopping dulu..
lepas rehat seketika, kami terus keluar untuk ke factory outlet yang berdekatan.
Sempat masuk Heritage dan Passion sahaja, kemudian makan malam di Restoren Misbar...
lepas makan tengok fo dah tutup....so terus balik bilik je...tak berani nak merayap lagi bila suasana dah sunyi camtu kan....








Bilik kami bersekali dengan breakfeast...
Cafe di ting 2, berhadapan dengan kaunter receiptionist..
Bersih dan selesa sangat.
Pilihan makanan pun ok juga, walaupun tak banyak mana...tapi masih mengeyangkan...
masakan pun sedap...kitaorang memang belasah makan banyak masa ni, nak kumpul tenaga untuk shopping hihi...
ada nasi, bihun, roti, bubur nasi, buah-buahan dan kuih muih...
so far aku suka menginap di sini...


suasana cafe


depan receiptionist....nak check out sudah...


dok Bandung tapi nampak paris...camne tu???? :)




Hotel Raffleshorm
Hari kedua kami menginap di hotel ni. Saje tukar angin dan merasa hotel yang lain. Bermula hari ke dua sampai hari terakhir, kami dah guna supir sepanjang hari, so tak kisah kalau dapat hotel yang jauh sedikit. sebab kami pasti akan keluar dari pagi sampai ke malam.






hotel ni terletak di tengah-tengah bandar Bandung...
kalau nak ke Pasar Baru tu memang tak jauh sangat la...
sebelum sampai hotel ni kena masuk lorong kecil....muat-muat kereta je.
sebab tepi jalan dibuka gerai kecil..jadi jalan agak sempit.
so kalau pergi trip yang ramai dan gunakan bas ke, memang tak sesuai la duduk hotel ni..
sebab kena berenti di jalan besar dan jalan kaki masuk ke dalam.
tapi kalau naik kereta takde masalah.

aku booked bilik ni dekat Agoda juga...dapat harga RM199.13 utk 2 malam...

bilik hotel ni agak luas juga. memang selesa la...sebab bila shopping banyak, ada la tempat nak letak barang...takde la sempit kan..
cuma yang rasa tak best tilam macam keras sikit.
Bilik adik aku pula toiletnya air bertakung sedikit.
Bilik aku pula lampu di pintu masuk bole pula tetiba terbakar. Masa tidur waktu malam hanya pasang lampu itu sahaja, sedar2 tengah malam bilik aku jadi gelap gelita, rupanya lampu udah terbakar dong!

Di sini tidak disediakan iron di dalam atau diluar bilik, so kalau nak iron kena bagi staff hotel buatkan dan dikenakan bayaran (lupa tanya harga).
jadi aku pakai je la tudung yang berkedut sedikit...hahaha belasah je la..
malas nak tunggu staf hotel ironkan...

Bilik kami ni bersekali dengan sarapan.
pilihan menu biasa je....tak banyak pilihan pun...
ada bihun goreng dan nasi....
tapi hari pertama bihun agak keras....aku tak sempat rasa pun, adik aku yang bagitau...
jadi aku hanya makan roti sahaja bakar dan buah-buahan sahaja...

untuk hari kedua...barulah ok sikit breakfest yang diaorang sediakan...
kira bolehlah masuk tekak aku...
nasib kitaorang ni bukan jenis memilih sangat bab makan ni....
janji boleh masuk tekak dan kenyang sudah.... :-)

ok..tu je la review hotel yang aku pernah menginap di Bandung....
nanti share pasal tempat makan lak...








Comments

Popular posts from this blog

Jemputan Majlis Aqiqah & Kesyukuran

Persediaan ke China

Family trip ke Sabah 2018: Penginapan di Kota Kinabalu